للاشتراك فى مجلة ريجيم فى ريجيم و لا تنسوا تفعيل الاشتراك

 

طريقه لزيادة الطول 100% مهما كان عمرك




 قرأت هذا الموضوع فأحببت ان انقله لكن لتعم الفائدة
 و اذا لم تستفدن منه فلتحاولن ان تساعدن به ابناءكن و تعويدهم على ممارسة هذه الأنواع من الرياضات وهذه التمارين المفيدة سواءا للزيادة الطول او لاكتساب صحة جيدة


و تقول احدى السيدات


طريقه لزيادة الطول 100% مهما كان عمرك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


في البدايه ابي اوضح انه زيادة الطول ممكنه بعد البلوغ حتى سن 20 وفوق اولا انا نفسي كان طولي 174 وصرت 181


بس انا بحثت وتعبت عشان اجد الحلول لمن يعانون من القصر في القامه اولا لابد ان اوضح للأمانه انه اغلب الطرق الموجوده في صفحات الانترنت كذب واولها الحبوب في الدول الاروبيه قبضوا على مجموعه من النصابين ولا حول ولا قوة الا بالله
ماهو الحد الاقصى لزيادة الطول


تختلف من شخص لأخر بس اقل شي 5سم بس معه تواصل الطرق ولا تخسرون مالكم بطرق الانترنت مثل الكيمي kimi وغيرها حبوب وكلام فاضي كله وغش ونصب واحتيال وخداع


نصيحه لا تشترون اي من هاذه المنتجات وخاصه الحبوب والكبسولات فهي اسواء شئ


أقدم لك و لجميع القراء خلاصة تجربتي (ست نصائح ذهبية) تعينك و القراءَ - بعد الله - على زيادة طول قامتك. أسألكم بالله أن تكتبوها أو تطبعوها على ورقة A4 بحبر أزرق و تقرأوها بتمعّن:

(1) خصّصي لنفسك ساعة واحدة للسباحة كل يوم. هذا نشاط مفيد جدا لنمو العظام لأن بممارسة السباحة فإن الضغط الواقع على المفاصل و الناتج عن الجاذبية الأرضية تخف بشكل كبير. بتخفيف الضغط عن العظام فإن العظام تطول بحريّة أكبر. يثبت صحة هذا النظرية دراسة ظاهرة طول قامة السباحون العالميون الذين عادة يزيد طولهم عن المترين.

(2) إلزمي رياضات القفز (كرة السلة، كرة الطائرة) ففي القفز - و أنا شاهد على هذا - أثر كبير على زيادة نمو العظام. لكن لا تجهدي نفسك و إنما عليك بالقليل الدائم (20 دقيقة يوميا)

(3) التدلي من قضيب عمودي يساعد على شدّ العمود الفقري. صفة ذلك أن تمسكي بقضيب مثبت بارتفاع مترين و فقط تتدلي و أنت تمسكين ****** و تتحملي وزن جسدك المتدلي

(4) النوم ساعات كافية ليلا أي ما يعادل 7 ساعات.



(5) لا تقصّري في شرب الكمية الطبيعية من الماء و هي لترين يوميا.



لا تيأسوا إن كان الوالدان قصيرين فقد تبيّن لي و أنا متيقّن من هذا أن طول القامة يؤثر فيه البيئة المحيطة بالشخص و نمط حياته أكثر من تأثير الجينات المورثة. الدليل على صحة ذلك ما نراه اليوم من أب و أم قصيرين يرافقهما ابنها الشاب الباسق (أي شاب بائن الطول). و اذهبوا إلى الأماكن العامة كي تتأكدوا من صحة كلامي. أيضا اسألوا أطباء النمو عن صحة هذا

و كل الحاجات ديه علشان تفرد الظهر و العضلات 
منقول

إرسال تعليق Blogger

  1. جزاك الله خيرا

    ردحذف
  2. جزاك الله خير ويارب اطول وعمري 24سنه وطولي 152 بس هذاي السباحه صعبه مررررررررررررررررررره الله يعينا

    ردحذف
  3. جزاك الله خير

    طيب انا عندي سوال

    الى عمره 28

    ممكن يزيد (طوله )ولا (لا)وشكراً

    ردحذف
  4. اه طبعا يا قمر ممكن تطولى علشان التمارين بتشد العضلات و تطول
    و اهلا بيكي معانا
    نورتيني

    ردحذف
  5. كل الحاجات دى صعبه ومش سهل انها تتعمل خالص لاننا مش متعودين عليها اصلا

    ردحذف
  6. كل حاجه بتيجي بالتدريب مافيش حاجه مستحيله و ممكن بدل كرة السله نط الحبل كمان من الحاجات اللى بطول جدا

    ردحذف
  7. اولا انا معنديش بسين في البيت
    وهحط القضيب ازاي في البيت
    !!!!!!!!!
    اننا اسبح كل يوم صعبه اوي وكلنا عارفين ان ده الحل
    مفيش حلول تانيه

    ردحذف
  8. نط الحبل و تمارين الاطاله بتطول جدا و مش بتحتاج اى حاجه

    ردحذف
    الردود
    1. طيب متاكده مش ححتاج لحاااجه

      حذف
  9. على فكرة يا جماعة موضوع ( القضيب - العقلة ) بتتباع بي 60 جنية تقريبا فى محلات الادوات الرياضية وببتتعلق ف البيت عادى وبديل (كرة السلة ) نط الحبل او القفز العادى ف البيت

    ردحذف
  10. فعلا يا قمر
    و شكرا على مساهمتك الجميلة
    نورتينا

    ردحذف
  11. لووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووللللللل


    رائــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع ـــــــــــــ

    ردحذف
  12. جزاك الله خير

    ردحذف
  13. السلام عليكم اتمنا منكم موافاتي بعلاج للزيادة الوزن بسرعة وشكراً أخوكم الزيلعي

    ردحذف
  14. اهلا بيك معانا
    ممكن تجرب الوصفه اللى فى اللينك ده
    http://regimexregime.blogspot.com/2011/11/7_12.html
    و ممكن تدخل على قسم ريجيمات و تختار الريجيم اللى انت عايزة

    ردحذف
  15. والله انا من اكتر الناس الطول عاملى ازمة فى حياتى مش عشان اى حاجه بس مش عارفه احقق حلمى بسببه انا طولى 156 ونفسى اوصلبس ل160سم انا عمرى 25سنة نفسى ابقى مضيفه جويه ودايما بسقط طول ياريت بجد ينفع اطول مع انى سألت قالولى العقله مفيده جدا بس ملهاش لازمه بعد سن ال21 يعنى انسى بجد مش عارفه اعمل ايه
    ربنايسهل يارب

    ردحذف
  16. لا يا قمر مافيش حاجه اسمها مافيش فايده
    التمارين بتعمل على فرد العضلات بالتالى بتطولى و مالهاش علاقه بالسن
    و ان شاء الله هنزل تمارين كمان للاطاله و ان شاء الله تنفعكم

    ردحذف
  17. اولا شكرا وثانيا انا مفهمت شي ابدا احس انه كلامك مومرتب عموما تسلمين اهم شي انك فكرتي بخوانك المسلمين مع تحياتي حنو

    ردحذف
  18. شكراعالموضوع الرائع..

    ردحذف
  19. اهلا بيكم معايا و بالنسبه للى بتقول انها مفهمتش اى حاجه فى تمارين بتتعمل للتطويل و ده شرح الموضوع

    ردحذف
  20. معقووووووووووووووول
    بعرف ان الطول بيقف عند سن معين اللى هو 21 سنة

    ردحذف
  21. عندي 31 سنه طولي تقريبا 170 سنتي هل يعتبر هذا الطول مناسب مع شعوري بالحرج مع أقراني من الشباب و هل هناك طريقه لزيادة طولي أكثر مع الشكر للإهتمام باستفساري أخوكم في الله

    ردحذف
  22. اهلا بيكم معانا
    تمرينات الاطاله اللى بتعمله ان هى بتشد العضلات و تطولها و بالتالى بتدى طول و مالهاش اى علاقه بالتمارين و ان شاء الله تنفعكم
    نورتونى

    ردحذف
  23. جزاك الله عنا كل خير و منتظره المزيد و المزيد من تمارين الأطاله لأنها بجد مسببالى أزمه كبيره و لو ممكن تقوليلى عن تمارين للظهر أبقى شاكره جدا ليكم

    ردحذف
  24. حاضر هنزلها النهارده ان شاء الله تابعى معانا و هتلاقى اللى انت عايزاه
    نورتيني

    ردحذف
  25. بسيطة جداااااااااا
    بس معقولة بتجيب نتيجة

    ردحذف
  26. اههه هى بتجيب نتيجه مع الوقت علشان العضلات بتتفرد

    ردحذف
  27. آنآ عمري 15 وآحس إني مره قصيره وآبي آطول لآني والله منحرجه من صديقآتي ... بس يقولون إن الطول يوقف في سن 16 عند البنت T__T

    ردحذف
  28. البنت و الاولاد بيتطولوا لسن 21 سنه مش 16 و بعدين اعملى تمرينات هتفرق معاكى برده و مافيهاش اى احراج لان الموضوع مش فى ايديكي بس تابعى على التمارين و ان شاء الله تطولى شويه

    ردحذف
  29. انا عندى 16 سنة وطولى 165 سنتى ونفسى يبقى طولى 180 سنتى ينفع ولالا

    ردحذف
  30. had chi s3ib bazzaaaaaaaaaaaaaaaaffffffffffff

    ردحذف
  31. اهلا بيكم معانا و بالنسبه للى بيقول سنه 16 سنه و طوله 165 لسه ممكن يطوزل تانى كتير الهعظام بتنمو لسن 21 سنه و اعمل معاها تمارين او العب باسكيت _كرة السله

    ردحذف
  32. الله يجزاك خير ومنتظرين تمارين ألي بتذكرها إحنا محتاجنيها

    ردحذف
  33. شكرا يا اختي على المعلومات القيمة وان شاء الله تجيب نتيجة مع العلم انو عمري 27سنة وطولي 157 وشكرا

    ردحذف
  34. شكرا وبتمنى انو التماريت تجيب فايدة

    ردحذف
  35. حبدا التمارين الي قلتي عليها وان شاء الله نطول

    ردحذف
  36. السلام عليكم انا حبيبي 22 سنة و حنا ناوين نتجوز  ه انا عندي 16سنة و اظن اني حفوتو فلقامه  و انا عاوزاه يطول كمان بس اكثر فاكثر   هل الحلول دي مناسبة  و مضمونة و شكرا

    ردحذف
  37. السلام عليكم انا حبيبي 22 سنة و حنا ناوين نتجوز  ه انا عندي 16سنة و اظن اني حفوتو فلقامه  و انا عاوزاه يطول كمان بس اكثر فاكثر   هل الحلول دي مناسبة  و مضمونة و شكرا

    ردحذف
  38. باذن الله تنفعه جربيها و ابقي قوليلنا عملت ايه معاه
    نورتيني

    ردحذف
  39. شكراً أختي الكريمة على نصائحك لكن هذه الإطالة الناتجة عن التمارين هي إطالة بسيطة مؤقتة لا تلبث أن تزول بعد التوقف عن هذه التمارين.
    وفقك الله لما يحبه ويرضاه وسدد خطاك دائماً
    دعواتك :)

    ردحذف
  40. شكراً أختي الكريمة على نصائحك لكن هذه الإطالة الناتجة عن التمارين هي إطالة بسيطة مؤقتة لا تلبث أن تزول بعد التوقف عن هذه التمارين.
    وفقك الله لما يحبه ويرضاه وسدد خطاك دائماً
    دعواتك :)

    ردحذف
  41. هى بتفضل شويه يا قمر لغايه ما العضلات ترجع تانى زى الاول لكن عموما التمرينات يحبذ انها ماتتبطلش علشان مفعولها بيروح مع الوقت
    نورتيني

    ردحذف
  42. اليكم الوصفة التالية كاس حليب وبيضة نيئة + رشاد موجود عند العطار يكون مطحون وان شاء الله نتيجة ممتازة

    ردحذف
  43. impossible

    ردحذف
  44. شكرا ليكي يا قمر على الوصفه

    اما بالنسبه ل impossible
    عندى ليكي سؤال لو انت تنيتي رقبتك او بمعنى ادق اتبتي هتقري و لا لأ او لو مشيتي مرتخيه برده هتقصري
    الفكره كلها ان العضلات تتفرد و تشد الجسم فتفرق فى الطول

    ردحذف
  45. سلام عليكم انا عندي هشاشه بالعظامبسبب نقص الكالسيوم عمري 19 ونص وطولي 152 ينفع استخدم العقله


    والعقله التدلي من القضيب او رفع الجسسسم

    لاني ماعرف كيف ارفع جسسمي وزني 70

    ردحذف
  46. اهم حاجه تضبطي الكالسيوم بتاعك و اسالى دكتور على التمارين اللى تناسب حالتك
    نورتيني

    ردحذف
  47. انا عمري 19 ومااعرف طولي كم بس احس اني قصيره وابغا اطول وبالنسبه لتمارين العقله مش حلوه للبنات بس احاول اني اجربها وادعولي اني اطول


    واسسسسسسسسفه على الاطاله 0000

    ردحذف
  48. ربنا يوفقك ان شاء الله

    ردحذف
  49. طيب بالنسبة الى الأشخاص الى بتلعب فى الجيم طولهم 165 ممكن يطولة

    ردحذف
  50. مش عارفه بصراحه بس اعتقد ان العضلات بتبقي مشدوده فمش هتفرق

    ردحذف
  51. جزاكم الله خيرا على المعلومات دى بس السباحة صعبة شوية بالنسبة السيدات

    ردحذف
  52. فعلا السباحه صعبه شويه للبنات بس هنا فى مصر ممكن البنت بتاجر بسين ليها لوحدها بحوالى 30 جنيه و ممكن كمان تجيب مدربه تدربها و اهلا بيكي معانا
    نورتيني

    ردحذف
  53. السلام عليكم ورحمة الله اناعمرى 27ونفسى اطول فى امل بس الامل فى الله وهل القفز يزيد الطول

    ردحذف
  54. نصائح رائعة جدا

    ردحذف
  55. اول شي احب اشكرك على الموضوع
    ثانين انا رحت دكتور العظام وقالي خلاص انتي النمو عندك وقف يعني الطوال وانا قصيره مره وبنسبه لنط الحبل انا دائما اسوي مافيه فايده بس مااشراب مويه كثير ياثر ويقلو سوي تمرين هذي مع اكل حبوب الزنك

    ردحذف
  56. السلام عليكم ورحمة الله
    اول شي احب اشكرك على الموضوع
    وثاني شي البنات الي يتكلمون الي طوالها 152
    طوالكم حلو بنسبه لي لوجاني سجت شكر لربي لن طوالي
    120 مو إعاقه بس للفائده انا كنت اشيل اشياء ثقيله
    وهذا من احد الاسباب من كلام دكتور وناصيحه لاتشيلي شي ثقيل
    حتى لو كانو اطفال تعرفون فيه اطفال تطيح يدك اذا شلتيهم
    ماشاءالله وانا احب الاطفال تركت المهنه عشان انشاءالله اطوال
    وثالث شي ترى الزعل اسباب عدم نمو العظام اصرخ
    سامحوني طوالت عليكم بس ابيكم تعرفون الااغلط
    وشكرااااااااااا

    ردحذف
  57. اهلا بيكي يا قمر معانا بس التمارين اللى بقول عليها لفرد العضلات فبطول عن طريق كده و بتنفع الناس اللى بتبقي دايما موطيه و مش بتعمل رياضه لكن مش بتطول العظم نفسه و ربنا ييسر لك و ان شاء الله كلام الدكتور يجيب معاكى نتيجه
    نورتيني

    ردحذف
  58. انا طولي 155 ووزني 58 و نفسي ييكون طولي 164 و عمري 16 و بمارس نط الحبل من 6 اشهر لمدة ساعة يوميا بس ما في نتيجة بشو تنصحوني يعني متى نلاحظ النتائج

    ردحذف
  59. السلام عليكم انا عمري 16 وطولي 155 و وزني 58 و نفسي انا يكون طولي 164 و انا بمارس نط الحبل منذ 6 اشهر لمدة ساعة يوميا بس ما لاحظت اي نتيجة يعني متى نلاحظ النتيجة و هل هناك نصيحة اخرى تنفعني ارجوكم

    ردحذف
  60. نط الحبل و اى تمرين بيفرض العضلات لكن لو واحد اصلا رياضي مش هتفرق معاه لو انت فى سن النمو ممكن تروحى لدكتور عظام هيفيدك ان شاء الله
    نورتيني

    ردحذف
  61. عندي 21 سنة وطولي 178 ممكن انه يزيد

    ردحذف
  62. لو حضرتك من الناس اللى موطيه او مش بتمارس رياضيه ممكن العضلات تتفرض و تفرق معاك كام سم غير كده ممكن حضرتك تستشير طبيب

    ردحذف
  63. اهلن أنا عمري ١٢ ووزني ٥٢ شلون ارجع نحيفه زي اول أنا قبل مايزيد وزني كان وزني ٤٠

    ردحذف
  64. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أنا ازاي اطول و فيه امل اطول وعمري ١٢ سنه ووزني ٥٢ وشكرا ارجو الرد بليززز

    ردحذف
  65. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    في البداية احب ان اعقب عل كلام اخي صاحب المقال واقول الطول غير محدود بعمر 22 فهذه مجرد ارقام علمية وجدت عند كثير من الناس ان النمو يتضائل وليس يتوقف عند هذا السن انا طالب طب سنه خامسة وكنت اعاني قليلا من مشاكل الطول بمخصتر الحديث هناك عنده امور بمشئة الله ان تزيد من الطول
    1- النوم مستلقيا عل الظهر
    2- المشي بطريقه صحيحه اقصد بطريقه مستقيمة
    3- الاكل ثم النوم مباشر مع انها تزيد من الوزن لكن هذا ممكن تجاوزه فيما بعد
    4- شرب كميه كافيه من الحليب اليومي تقريبا0 100 مل كامل الدسم للذكور و500 مل خالي الدسم للنسى وشكرا

    ردحذف
  66. الف شكر لحضرتك على اضافتك الرائعه
    نورتنا

    ردحذف
  67. ابي اطول ٥سم في أسبوعين لنه عندي تقديم في الطيران. وش اسوي ابي حل سريع

    ردحذف
  68. مافيش حلول سريعه غير انك تفردى ظهرك و جسمك بتفرق لو انت من النوع اللى بيبقي موطى و تانى ركبه غير كده استشيري طبيب
    نورتيني

    ردحذف
  69. انا عندى 13سنة ومش عارفة طولى كام ونفسى اطول فى اسبوعين ومش عارفة ممكن اطول باكل بيض وكوب لبن هل الكلام هذا صحيح ام لا ممكن تردوا عليا بسرعة

    ردحذف
  70. اناعندى 19سنة طولى152 وحلم حياتى انى اطول عن كدة والحاجة الوحيدة اللى اقدر اعملها هى نط الحبل بس خايفة انها تؤثر على الفتاة العذراء فهل تؤثرام لا وشكرا على هذه النصائح الرائعة

    ردحذف
  71. انا عمري 16 يمديني اطول بشهر 4 سم ؟!

    ردحذف
  72. صباح الخير اخواني بغيت اشكركم ع الموضوع الحلو وانا بعد ابي بس 5 سانتي وهاي الحلول لين متي اسويها

    ردحذف
  73. إش هي المدة اللي إستغرقتها لتطول ب6 سنتيمتر كاملين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  74. صباح الخير اخواني بغيت اشكركم ع الموضوع الحلو وانا بعد ابي بس 5 سانتي وهاي الحلول لين متي اسويها


    إش هي المدة اللي إستغرقتها لتطول ب6 سنتيمتر كاملين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    التمارين اللى فوق مش بتفرق غير بحد اقصي 3 سسم لانها تعمل على فرد الجسم و عضلاته

    ردحذف
  75. اناعندى 19سنة طولى152 وحلم حياتى انى اطول عن كدة والحاجة الوحيدة اللى اقدر اعملها هى نط الحبل بس خايفة انها تؤثر على الفتاة العذراء فهل تؤثرام لا وشكرا على هذه النصائح الرائعة

    نط الحبل لا يؤثر على الفتاه العذراء

    ردحذف
  76. عمري 12 و8 شهور وطولي 155 كم بيصير طولي اذا صار عمري 20

    ردحذف
  77. أنا عندي 16 سنة و طولي 155 ممكن إزداد طولي مرجو إجابتي

    ردحذف
  78. أنا عندي 16 سنة و طولي 155 ممكن إزداد طولي مرجو إجابتي

    ردحذف
  79. أنا عندي 16 سنة و طولي 155 ممكن إزداد طولي مرجو إجابتي

    ردحذف
  80. بما ان انت عندك 16 سنه يبقي لسه اللعظام بتطول ان شاء الله هتطولى تانى بس ممكن تروحى لطبيب عظام ممكن يفيدك بادويه تساعد على تكوين العظام و اهلا بيكي معانا

    ردحذف
  81. بالنسبه عمري 12 و8 شهور وطولي 155 كم بيصير طولي اذا صار عمري 20

    لا استطيع ان اعرف شو بيصير طولك
    نورتيني

    ردحذف
  82. أنا عندي 17 سنة و طولي157 ممكن إزداد طولي مرجو إجابتي

    ردحذف
  83. أنا عندي 17 سنة و طولي 157 ممكن إزداد طولي مرجو إجابتي

    ردحذف
  84. الطول بيزيد لغايه 21 سنه يعنى لسه ان شاء الله هتطولى كمان
    نورتيني يا قمر

    ردحذف
  85. انا معندي سباحه ابي شي غيره

    ردحذف
  86. فى نط الحبل و بعض تمارين الاطاله

    ردحذف
  87. يريت بجد تقون تجربه حلو

    ردحذف
  88. هل طول 156 مع وزن 43 ممتاز لعمر 13 و9شهور

    ردحذف
  89. انا عمري 17 سنة وطولي 151 ووزني 44
    والله اني مرررة متأزمة وتعقدت من كلام الناس (انتي قصيرة,انتي قزمة) واللي عقدني اكثر انو اختي اصغر مني واطول مني وجزاك الله خير على طرح هذاالموضوع لانه مهم جدا بالنسبة لي وان شاء الله تنفع هذه الطرق

    ردحذف
  90. طب يا جماعة انا عارفة ان انا هزعكم شوية عايزة اعرف اية(القضيب_العظة) دى او حتى تجبولى صورتها بليز

    ردحذف
  91. يا جماعة حد يرد عليا

    ردحذف
  92. ياجماعة انا عارفة ان انا هزعكو شوية بس انا عايزة اعرف ايه(القضيب_العظة)دى او حتى تجبولى صورتها

    ردحذف
  93. يا جماعة ردو عليا بسرعة وياريت دلوقتى

    ردحذف
  94. ياrollaamazo انا عمرى 12 سنة وجتلى عقدة بسبب ان كل الناس بيقولولى يا قصيرة وانا بجد عايزة اطول وعايزة بردك اعرف ايه هى(القضيب_العظة)ودردى عليا فى اسرع وقت وقبل العيد والمدارس

    ردحذف
  95. انا عمري 18 وقصيرة تمرينات مرة سهلة الا سباحة هل سباحة مهم ولا اذ مامرست سباحة مارح اطول جواااب بليز

    ردحذف
  96. اذا مامرست سباحة مارح اطول رد بليز

    ردحذف
  97. السباحه بتشد عضلات الجسم و بالتالى ممكن تطول بس مش كتير

    ردحذف
  98. ارجوووووووووووووووووووووووك اريد زيادة طولي بسرعة

    ردحذف
  99. اريد زيادة طولي ارجووووووووك و بسرعة

    ردحذف
  100. مشكورةرح اجربها وبستفيد يارب

    ردحذف
  101. مشكورةرح اجربها وبستفيديارب

    ردحذف
  102. انا سني 15 ممكن اطول

    ردحذف
  103. الشكر الجزيل لك جزاك الله عنا كل خير

    ردحذف
  104. هو ليه ما فيش حد بيرد عليا اولا الصلاة والسلام على المصطفى وثانيا عايزة اعرف حاجة بطول بس ارجوكم غير الابر والادوية والسباحة وكرة السلة ..........الخ ارجوكم ردوا عليا بسرعة
    الله يباركلكم




















    ردحذف
  105. اللهم صلى و سلم و بارك على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين
    بصي لو سنك عدى ال 21 ممكن التمارين تفرد جسمك غير كده ممكن تتابعى مع دكتور يديكي مكملات غذائيه تساعد العظام
    نورتيني

    ردحذف
  106. شكرا على الموضوع الرئع احب اكالمكو عمري 22 وطولي156 هل تنفع تمارين نط الحبل و بعض تمارين الاطاله

    ردحذف
  107. سلام عليكم انا عمري 15 سنة وما عم اطول شو ساوي امانة ساعدوني او اعطوني دواء الرجاء المساعدة

    ردحذف
  108. شكرا كتير بس شكد الوقت اضل في ع العمود

    ردحذف
  109. شكرا كتير بس شكد الوقت اضل في ع العمود

    ردحذف
  110. نا ما عندي سباحه تراء انا بنت وعمري 13 سنه

    ردحذف
  111. ارجو الرد علي

    ردحذف
  112. اهلا بيكم معانا
    بالنسبه للسن الصغير لسه فى وقت هتطولوا فيه ان شاء الله غير كده ممكن تتابعوا مع دكتور هيديكوا مكملات غذائيه و ربنا يوفقكم ان شاء الله

    ردحذف
  113. السلام عليكم انا عمري 17 سنة وطولي ممكن 167 او 168 بس مش متأكدة اذا مارست كرة السلة او السباحة ممكن يزيد طولي وهل الطول بعد فترة يرجع زي الاول اذا وقفت او لا

    ردحذف
  114. انا عمري 20 واعاني من نقص الكالسيوم 4 سنين .. وتشافيت والحمد لله بس النقص اثر على مشيتي وحركة رجولي صارت صعبه وصعب اقوم واجلس وهذا الشي مسبب لي حرج كبيييير والكل يقول لي انتي عجوز

    الخلاصه ماعندك تمارين لتقوية عضلات الجسم او فتامين اشربوو ..لا تقولي روحي لدكتور لان المستشفى عقدني... بلييييز ساعدوني

    واسسفه ع الاطاله > ياليت تحسون فيني وادعولي تكفووون

    ردحذف
  115. انا عمري 15 و 7 اشهر , عتدي مجال اوصل 177-180 ؟ الرجاء الرد بسرعة ! وشكرا .

    ردحذف
  116. بارك الله فيك راح اجرب العلاج و اذا كانت نتيجة ملاحظة عمري 29 سنة كم يستغرق الوقت لكي يزيد طولي 5سم اضافية وشكرا

    ردحذف
  117. مووووووووووني

    ردحذف
  118. هل وجود النور فى الغرفه اثناء النوم يؤثر فى عمليه النمو بشكل سلبى ارجو الرد على

    ردحذف
  119. شكر كثير على النصائح

    ردحذف
  120. هل وجود النور فى الغرفه اثناء النوم يؤثر فى عمليه النمو بشكل سلبى ارجو الرد على

    فعلا اضاءه النور عند النوم فيها الكثير من الاضرار على الجسم و النظر لذا يجب ان تقل الاضاءه عند النوم
    نورتونى

    ردحذف
  121. خليل يقول...
    بارك الله فيك راح اجرب العلاج و اذا كانت نتيجة ملاحظة عمري 29 سنة كم يستغرق الوقت لكي يزيد طولي 5سم اضافية وشكرا

    هذه التمارين لفرد العضلات و الطول المكتسب حسب الحاله

    ردحذف
  122. انا عمري 20 واعاني من نقص الكالسيوم 4 سنين .. وتشافيت والحمد لله بس النقص اثر على مشيتي وحركة رجولي صارت صعبه وصعب اقوم واجلس وهذا الشي مسبب لي حرج كبيييير والكل يقول لي انتي عجوز

    الخلاصه ماعندك تمارين لتقوية عضلات الجسم او فتامين اشربوو ..لا تقولي روحي لدكتور لان المستشفى عقدني... بلييييز ساعدوني

    واسسفه ع الاطاله > ياليت تحسون فيني وادعولي تكفووون

    اهلا بيكي معانا بس لا يمكننى نصحك باى شيء لانه يجب عليك متابعه الطبيب

    ردحذف
  123. أميرة الورد

    أنا عمري 13 وطولي مره مره قصصَير لما اروح الزوجات اكون منحرجه وبنات عمي طوآل وهم قدي وكل وحده تسألني تقولي انتي سنه ثالث صح اقلها انا وين وسنه ثالث وين = ( انا سويت الطريقه في ثلاث اسابيع ومافآد ولا ششَي ساعودني بليز

    وشكراً جزيلاً لكم

    ردحذف
  124. الطرق دى لفرد الجسم لكن النمو بيكون مع طبيب متخصص
    نورتونى

    ردحذف
  125. السلام عليكم لو سمحتي اذا تمرنت على هذا القضيب فقط يمديني اطول

    ردحذف
  126. السلام عليكم لو سمحتي لو سويت القضيب العمودي بحاله اقدر اطول
    وكم اطول

    ردحذف
  127. السلام عليكم
    انا عمري ٢٦ وطولي ٥٦ وابغى ازيد ٥سم كم ساعه فاليوم ادرب وكم يوم اجلس ادرب عشان اوصل لالطول اللي ابغاه

    ردحذف
  128. طولي ١٥٦

    ردحذف
  129. مشكووووووووره

    ردحذف
  130. اناعمري 13 وطولي 150 وزني 40 وانا انا صارلي 3 سنين مو راضي يزيد طولي مو عارف شو اسوي وبشرب شاي اخضر كثير وزنجبيل

    ردحذف
  131. انا طولي 150 وزني 40 وعمري 13 وصالي 3 سنين مورضي اطوال وبشرب كتير شاي اخضر وما بحب رياضيه وشكرا

    ردحذف
  132. انا عندى 20 سنة وطولى 140 انتى ادتينى الامل انى اطول يارب يكون بجد

    ردحذف
  133. انا بدي اعرف ادا كان طولى 1.56 و سنى 17 سنة هل طولى مناسب

    ردحذف
  134. مساء الخير انا سنى 17 سنة و طولى 156 هل طولى مناسب

    ردحذف
  135. أنا كملت 23 سنة فى 2-11 اللي فات و طولي تقريبا 157 و كان نفسي جدا أطول و عرفت تمرينات و ناوية أعملها بس لقيت فى الكومنتات حد بيقول إن الطول اللي ممكن نكتسبه من التمرينات دي بيقعد فترة و يروح هل ده حقيقي و هل فعلا ممكن أطول أصلا لو واظبت ع التمرينات دي أرجوكي أفيديني بالرد و جازاكي الله كل خير

    ردحذف
  136. انا عمري 10 سنين وطؤلي 110 في حاجة بدلا من السباحة عشان دلوقتس شتاء

    ردحذف
  137. يا جماعه التمارين ديه بتفرد عضلات جسمك فممكن تزود 2 سم و لا حاجه لو فى انحناء ده بالنسبه للسن الكبير اما بالنسبه للسن الصغير فالعظام لسه بتنمو

    نورتونى

    ردحذف
  138. هل من الممكن ان اطول انا طولى 165 واواجة مواقف صعبة بسبب الطول مع اصحابى ممكن اعرف الحل

    ردحذف
  139. اريد معرفت زيادة الطول

    ردحذف
  140. بارك الله فيك.يعني أنا أستطيع زيادة طولي لأن عمري 18سنة وطولي 168

    ردحذف
  141. بارك الله فيك.يعني أنا أستطيع زيادة طولي لأن عمري 18سنة وطولي 168

    ردحذف
  142. العظام تنمو حتى سن ال 21 او 22 سنه

    ردحذف
  143. انا عمرى27سنه وطولى 156 ونفسى اطول جدا واعرف ان الطول يتوقف بعد 20 سنه عند الاناث لو فى امل يا ريت ارجو الرد وبسرعه لان قصرى مسبب لى مشكله حقيقى لو مش ينفع ارجو ايضا الرد.....شكرا

    ردحذف
  144. إلين امتى اقفز

    ردحذف
  145. هوى 152 قصير

    ردحذف
  146. الا يكون 152 قصير

    ردحذف
  147. طيب اذا ممكن تعطينا طريقه لزياده الطول في عمر 12سنه

    ردحذف
  148. انا منحبش نعمل رياضات نحب وصفة ناكلها

    ردحذف
  149. عمرى 23 وطولى 150 أحلم أن طول هل لومارست تمارين العقلة حيزيد طولى ؟كم من الزمن حتى تبان النتيجة ؟
    أنا متعقدة جدا من طولى أنا متزوجة وزوجى وأهله طوال نفسى يزيد طولى لو7 سنتيمترات .أعتذر عالاطالة

    ردحذف
  150. السلام عليكم
    انا عمري 14 سنة داخلة 15 المهم وطولي 150 وابا اصير 170 يعني 20سم لازم اطول في وحدة صحبتي كان طولها زيي 150 صارت 160 في سنة ما شاء الله تقول بممارسة العقلة في كل ثلاثة شهور تطولي 2ونص سم قرأت المعلومة من كتاب وانا قيد التجربة بس اخاف ما اطول "( بس لما جيت احسبها يعني ان شاء الله في سنتين اطول 20سم وهذي المعلومة حبيت انقلها لكم للاستفادة لكن لا تنسوا افطروا كل يوم واشربوا حليب ولازم تشربوا موية 2لتر كل يوم وتناموا من 7-8 ساعات والدعااااء وان شاء الله تستفيدوا وكل اللي يبوا يطولوا يطولوا يارب وادعولي بلييييييييييييز

    ردحذف
  151. واوووووووو هذا يلي كتب التعليق بحبه

    ردحذف
  152. واو انا طولي 187ياي والله وانا عمري 13 سنه والله

    ردحذف
  153. أنا عمري 16وداخلة بال17وطولي 160 وجبت أدوية منها اسمو أرجينين ابم الهيثم وعندي تعليقةبالبيت بس رح أطق لانو صاحباتي أطول مني ادعولييي بلييييز والله يطول كل واحد بدو يطول

    ردحذف
  154. سلام عليكم جميعأ...
    طولي مدري عنه بس قصير يعني اتوقع طولي 165وعمري 20 فاياليت اللي عنده معلومه يفيدني ولا شخص مجرب الاشياء ذي

    ردحذف
  155. يالله يارب ان طولي يزود الى 175 مع ان طولي تقريبأ...165وعمري 20 يالله يارب استجب دعائي يالله يارب والله اني اعاني من طولي

    ردحذف
  156. انا عمرى 17سنهوطولى155ومش عرفه اعمل ايه هى التعليقه دى بتجيب نتيجه ولا لا

    ردحذف
  157. انا طولى 160 وانا عندى 18 سنة ووزنى 70 ممكن اطول اكتر من كده

    ردحذف
  158. يا جماعه الطول بيقف عند ال 21 سنه

    ردحذف
  159. كم ممكن أطول من سم مع العلمي أني عمري 16

    ردحذف
  160. السلام عليكم بنتي عمرها7سنوات وطولها112هل هذا طبيعي ارجو الرد بسرعة

    ردحذف
  161. salam 3omri 16 ans touli 1.68 abi atoul chway

    ردحذف
  162. عمري 18 و طولي مو قصير اوي بس نفسي اطول في امل او لا

    ردحذف
  163. انا بجرب ادعووووولي ي قلوببي اوكككي

    ردحذف
  164. انا بجرب الحركاااااااااات وادعوولي يي قلوووببي....

    ردحذف
  165. انا عمري 13 سنة وانا قصيرة مش هلبة بس نبي روحي طويلة

    ردحذف
  166. انا عمري 14سنت طولي 155سم واريد ان ازيد ب10سم في عام ممكن

    ردحذف
  167. ياجماعه...أحسن شي التعلق بالعقله...لانه فيزيائيا قوة جذب الارض حتكون كبيره على الجسم فتعمل على سحب الجسم واطالته وقد جربوها في اليابان بنجاح لانهم يتميزون بقصر القامه...وعن تجربة أخي كان يتعلق بماسوره معلقه بالسقف ويبقى معلق نفسه فيها لمدة عشر دقايق ولثلاث مرات في اليوم والله وصار أطول أخواني كلهم مع انه كان بطئ النمو وطوله كان 165 سم بعدين صار 174سم,,,, بخصوص العقله صحيحه مجربه وباستثناء العمر.. والعقله هي عباره عن ماسوره او اي قضيب معدني قوي او حتى ماسورة الماء ممكن يجي سباك او اي عامل ادوات صحيه يركبها بمكان معين من البيت بارتفاع مترين عن الارض بس تكون محصوره بين جدارين قريبين من بعض كان يكون ممر في البيت وتثبت بالجدار بشكل محكم ويكون سهل التعلق فيها ويتدلدل الجسم منها ويكون استخدامها عادي وسهل .... وصدقوني هي صحيحه مجربه ... والله يسهل للجميع وينالون مرادهم .

    ردحذف
  168. انا طول عمري بمارس الرياضة و التعلق و الفقز و التسلق و و تقريبا كل انواع الرياضات منذ ان كان عمري تسع سنوات و مع ذلك لم يتجاوز طولي 160 سم وانا في 32 من العمر فلا فائدة تذكر من المحاولات و المشكلة ان ادوية الطول عندما كنت صغيرا لم تكن في متناول الجميع و ايضا كانت باهضة الثمن و لا يستفيد منها سو الذين لم يبلغو العشرين من العمر

    ردحذف
  169. انا شب عمري 23.. في امل اطول لو نصف سنتيمتر؟؟؟؟

    ردحذف
  170. انا متشكر يادكتور ياصاحب هذه النصائح بسى حضرتك مش فى بديل لسباحه

    ردحذف
  171. انا بنت عمري 18 و طولي 150 كيف فيني اطول

    ردحذف
  172. انا اية عندى 16سنه ونص وطولى 150سم انانفسىاطول لو حتى 10سم العب رياضة فى اد ايه ياريت الردبسرعه بليز

    ردحذف
  173. انا عندى 16 سنة و طولى 150 سم ونفسى اطول عايزة اعرف ممكن اعمل ايه بس للاسف مينفعش سباحو او سلة علشان انا داخلة على ثانوية و ردوا عليا ارجوكم بسرعة و شكراااا

    ردحذف
  174. ana 3ndiii 15 ans walakin makanmarsche la ryada la walo

    ردحذف
  175. انا عندى 20 سنه وطولى 166 سم
    هل ممكن اطول

    ردحذف
  176. طيب انا عندى13سنه وقصير ورفيع التمارين دى بتجيب مفعول ولا ايه

    ردحذف
  177. انا عندى 13سنه ورفيع وقصير التمرين دى بتجيب فيده

    ردحذف
  178. من فضلك انا عمرى 19 سنة وطولى 164 سم فانا مش عارف ان كان طواى ده كويس ولا لا بس انا حاسس انى قصير جدا بالمقارنة مع اصدقائى فممكن طريقة لزيادة الطول مع العلم ان والدى طوله كويس جدا وفوق التلتين بس والدتى هى اللى قصير وجزاكم الله كل خير

    ردحذف
  179. انا عمري ١٢ وطولي ١٤١ ووزني ٣٠ هل طولي مناسب ارجو الرد

    ردحذف
  180. السلام عليكم اانا عندى 15 سنع وطولى 162سم عملت فحص فوجدت ان عظامى ااتحمت فهل التمارين دى هتنفع معايا بعد ما العظام التحمت ,هل فى امل ان اطول

    ردحذف
  181. نعم ان شاء الله ستطولي توكلي على الله

    ردحذف
  182. ان طولي 166سم نفسي اطول 4 سم عمري 21سنة هل ممكن

    ردحذف
  183. مرحبا يعني انا هلا عمري 26

    يعني نط الحبل بطول فيها معقول ..

    ردحذف
  184. salam anasohaib 3omri 14 3am omaris ryadat tikwandou wach tfidni fi ziyadat toul

    ردحذف
  185. انا اسماء من الجزائر عمري 13سنة وطولي 1.45 ووزني 48
    كل صديقاتب يقولون لي اني سمينة
    هل وزني مناسب مع عمي وطول
    ارجوكم اخبروني ان اخجل من نفسي

    ردحذف

 
Top